Inhaken op social media: doen of niet doen?

Beste lezer,

Menige redactie pakt regelmatig de Issuekalender erbij om te kijken welke ‘dag van …’ zich aandient voor een leuke inhaker. En soms zit daar eentje bij, die prima past bij de doelen van de organisatie.

Maar er zijn tegenwoordig wel heel veel van die dagen, waarvan je relevantie en effect kunt betwijfelen … Wist je bijvoorbeeld dat het vandaag ‘International Plastic Bag Free Day’ is én ook nog ‘Stay out of the Sun Day’? Komende week staan onder ander de Wereld Kusdag, de Suikermaxdag (voor kinderen van 4 tot 8 jaar) en de Dag van de Coöperatieven (van de VN) op het programma.

Behalve ‘de dagen van …’ leveren actuele gebeurtenissen misschien betere en leukere inhaakmomenten op. Alleen moet je dat wel goed doen! Dat blijkt. uit onderzoek van Komala Mazerant, waarmee zij komende week promoveert.

Als je wilt inhaken op een plotselinge gebeurtenis, moet je snel en origineel zijn én dat doen op het juiste platform. Zoals in dit voorbeeld van de Hema: dat je hieronder ziet.

Maar … ‘Wanneer je inhaakt op het verkeerde platform, heeft dit zelfs een averechts effect’, stelt Mazerant. ‘Je moet goed kijken waarom je doelgroep naar een bepaald platform komt. Als mensen vooral de actualiteit willen volgen, zoals op Twitter, dan werkt inhaken goed. Maar op Instagram komen mensen toch voor een ander doel, zoals inspiratie opdoen. Inhaken werkt daar nauwelijks en creativiteit is hier veel belangrijker.’

En als je op zoek bent naar voorspellingen over de actualiteit, dan is er nog altijd de Nationale Ophefkalender die Marcel Steeman al 7 jaar maakt ;-) Op Twitter houdt hij bij wat er zo'n beetje van uitkomt.

Ik ben benieuwd of jij gebruik maakt van inhaakmomenten en zo ja: kun je een voorbeeld geven van wat het doel was en wat het heeft opgeleverd?

Hartelijke groeten,

Renata

Vorige
Vorige

Waarom organisaties zo slecht luisteren - en wat je er aan kunt doen!

Volgende
Volgende

Communicatietrends 2022 - 2023 en andere leestips over overheidscommunicatie