Communicatietrends 2022 - 2023 en andere leestips over overheidscommunicatie

Misschien was jij aanwezig bij C-day22 van Logeion. Dan heb je de presentatie gezien van de communicatietrends 2022-2023. Ik was daar niet bij, want ik had met Aart (Paardekooper) een bijeenkomst van onze Leerkring Communiceren met focus.

Positie kiezen en richting geven

In de trein op de terugweg las ik de trends. En ik was erg aangenaam verrast! Want ik lees in het nieuwsbericht onder andere:

“Meer dan ooit is er behoefte aan communicatieprofessionals die helpen met luisteren, begrijpen en positie kiezen.”

Dit sluit naadloos aan op mijn eigen visie op overheidscommunicatie en wat we met Communiceren met focus in praktijk brengen. Want als er één opdracht/uitdaging en tegelijkertijd kans is op dit moment, dan is het wel om zelf het stuur te pakken voor ons vak en dat volledig te richten op de maatschappelijke relevantie en impact.

De vier communicatietrends

Dit zijn de bijbehorende trends die Logeion presenteert:

1. Gids in een grenzeloos speelveld

2. Moreel kompas als leidraad

3. Vertrouwen door radicale transparantie

4. Technologie als nieuwe taal

Je leest meer in het nieuwsbericht en het volledige trendrapport.

Drie basisprincipes voor overheidscommunicatie

Zelf schreef ik eind vorig jaar in mijn trendartikel voor Frankwatching:

“Er gaat zo ontzettend veel mis in het hele systeem van politiek en overheid – dat valt met communicatie niet recht te breien. Maar wat kunnen we als communicatieprofessionals dan wél doen? Ik denk dat we moeten stoppen met achter bestuurders en de organisatie aanhollen en – mét hen – veel steviger voor de burger moeten gaan staan. Terug naar de basis dus. Met 3 principes als stevige bouwstenen.”

Deze drie basisprincipes zijn:

1. Als je werkt voor de overheid, werk je voor de samenleving.

2. Communicatie draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke opgaven.

3. Communicatie door de overheid is toegankelijk, begrijpelijk, inclusief en betrouwbaar.

Hoe helpen deze trends en principes jou?

Ik ben wel benieuwd wat jij in de praktijk kunt met deze trends en basisprincipes. Helpen ze bij het ontwikkelen van jullie visie op communicatie? Kun je ze gebruiken voor het teamplan van komend jaar? Heb je ze op je netvlies in dagelijkse adviesgesprekken met collega’s?

Laat je het me weten? Je reactie is altijd erg welkom!

Hartelijke groeten,

Renata

Vorige
Vorige

Inhaken op social media: doen of niet doen?

Volgende
Volgende

Wanneer maak je met Communicatie het verschil?