Wanneer maak je met Communicatie het verschil?

Beste lezer,

Als je me al wat langer volgt, dan weet je dat ik - samen met Aart Paardekooper - veel teams Communicatie help om te ‘Communiceren met focus’.

Een van de instrumenten die we daarvoor gebruiken is een afwegingskader om te bepalen wat communicatieprioriteiten zijn:

  1. Gaat het om een maatschappelijke opgave mét bestuurlijke prioriteit?

  2. Worden de bijbehorende maatregelen, projecten of progamma’s komend jaar concreet?

  3. Hebben deze impact op inwoners / ondernemers / andere stakeholders?

  4. Kun je door goed te communiceren het verschil maken?

Dit afwegingskader passen we bijvoorbeeld bij gemeenten toe op het nieuwe coalitieakkoord en de (meerjaren)begroting. Telkens weer blijkt het goed te werken. Soms vinken we moeiteloos alle vier de punten af. En soms leiden ze tot stevige discussie. En juist die gesprekken zijn super leerzaam en waardevol, want die raken de essentie van ons vak.

Is communicatie het juiste instrument om in te zetten?

We praten bijvoorbeeld veel over ‘het verschil maken’. Wat is dat precies? Wij verstaan daaronder dat je de afweging maakt of communicatie de juiste interventie is (op dat moment voor de mensen om wie het gaat) als je maatschappelijk impact wilt maken. En hoe weet je dan dat het juist de communicatie is die het verschil maakt? Dat blijkt voor veel collega’s best een lastige vraag om te beantwoorden. Maar ook eentje die ze belangrijk vinden en vinden dat ze die vraag veel vaker moeten stellen: aan zichzelf, collega’s en opdrachtgevers!

Afgelopen periode kwam ook een aantal mooie voorbeelden voorbij die aantonen dat je door goed te communiceren (alleen) niet het verschil kunt maken:

Subsidieregeling energiebesparende middelen (RREW) gemeente Emmen

De gemeente Emmen probeert al jaren via de Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) inwoners te stimuleren om energiebesparende middelen aan te schaffen en te gebruiken. Voorgaande jaren werden er hiervoor vouchers uitgedeeld, maar het succes daarvan bleef beperkt. Ondanks een omvangrijke communicatiecampagne werd in zeven maanden tijd slechts zestien procent van het budget opgeëist. Om het potentieel van de regeling en het geld beter te benutten werd er toen een digitale oplossing bedacht: de EnergieKnip. En die werkt prima! Het totale RREW-budget is in dertien dagen opgemaakt, zelfs zonder uitgebreide communicatiecampagne. (lees het hele artikel op de website van de VDP).

Virtueel Inkomens Loket

Veel mensen hebben recht op (inkomens)regelingen, maar vragen deze niet aan. Daardoor kunnen ze in de financiële problemen komen. Dat komt onder andere doordat het systeem heel erg versnipperd is. Een inwoner van een gemeente kan recht hebben op wel 50 verschillende regelingen, zowel lokaal als landelijk. Daar kun je heel veel over communiceren, maar de vraag is of je daarmee het gewenste effect bereikt. Daarom slaan ICTU, de VNG en een aantal gemeenten nu de handen in elkaar. Zij ontwikkelen een virtueel inkomensloket. Een inwoner kan alle gegevens invoeren en ziet direct welke regelingen van toepassing zijn. En dat niet alleen: deze worden ook met één druk op de knop aangevraagd. Als er iets verandert in de situatie wordt het uitgekeerde bedrag direct aangepast, zodat er geen terugvordering hoeft plaats te vinden (belangrijk voor het vertrouwen!). Het loket is nog in de ontwikkelfase, maar de eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

Horst aan de Maas haalt doelstelling restafval ruim op tijd

Hoe doet Horst aan de Maas dat toch? Met 27 kilo restafval per inwoner per jaar heeft de gemeente nu al het VANG-doel voor 2025 gehaald. Cruciaal voor de goede score van Horst aan de Maas is, meent wethouder Roy Bouten, ‘een hoog servicelevel en lage kosten. Alleen maar bewustwording en zeggen: samen zorgen voor de generatie van later … daar geloof ik niet in. Je moet inwoners wat bieden.’ (Lees het hele artikel van Binnenlands Bestuur).

Ik hoop dat deze voorbeelden je inspireren om wat vaker jezelf en elkaar de vraag te stellen: maken we met communicatie nu echt het verschil? Ik ben benieuwd naar jouw vragen, twijfels en ervaringen! Zoals altijd kun je reageren op mijn nieuwsbrief, dat vind ik altijd erg leuk.

Hartelijke groeten,

Renata

Vorige
Vorige

Communicatietrends 2022 - 2023 en andere leestips over overheidscommunicatie

Volgende
Volgende

Special over (digitale) toegankelijkheid - over wetgeving, onderzoek en praktijk!