We moeten wat minder moeilijk doen over strategie

Beste lezer,

Regelmatig gaat het gesprek met teams Communicatie over de rol(en). Binnen Communiceren met focus onderscheiden we er zes:

  • Strateeg

  • Observator

  • Realisator

  • Coach

  • Bruggenbouwer

  • Coördinator

Deze rollen zijn beschreven door Eric Goubin en wij vinden ze lekker concreet en praktisch. Idealiter vervult het team Communicatie al deze rollen, maar de accenten kunnen flink verschillen. Het helpt enorm om als team in kaart te brengen welke rol(len) je nu vooral hebt, welke van je worden verwacht en welke je (meer) zou moeten ontwikkelen. Zo zien we dat het bestuur vaak vraagt om de rol van Strateeg en de organisatie om die van Realisator. De rol van Observator is meestal onderbelicht en onderontwikkeld, terwijl die juist het hardste nodig is om inwoners een volwaardige positie in het krachtenveld te geven. Het expliciet maken van de rollen helpt om de wederzijdse verwachtingen helder te krijgen en daarover het goede gesprek te voeren.

Het helpt ook om als individuele professional na te denken vanuit welke rol je een opdracht aanneemt. Want als je ‘van Communicatie’ bent, dan ben je ‘van alles’. Dat leidt vaak tot frustraties en teleurstellingen. Dat is ook niet zo gek, want je hebt de verwachtingen niet naar elkaar uitgesproken. Het is namelijk nogal een verschil of je als Strateeg, Observator of Realisator aan tafel zit. Als Strateeg stel je vaak lastige vragen, omdat je op zoek bent naar de communicatie-opgave. Als Observator stuur je op basis van het omgevingsbeeld. En als Realisator produceer je communicatiemiddelen.

Als we dit model bespreken tijdens sessies met teams gebeurt het regelmatig dat communicatieprofessionals aangeven dat ze de rol van strateeg niet kunnen pakken, omdat ze geen strateeg of senior adviseur zijn. Tegelijkertijd herkende laatst een communicatieprofessional zich direct als ‘degene die altijd de lastige vragen stelt’.

Er heerst een bepaald beeld over strategie: als iets dat ingewikkeld en moeilijk is. Maar dat is het helemaal niet! Strategie is niets anders dan bedenken ‘hoe je van A naar B’ gaat. Dat betekent dat iedereen daarover kan meedenken! Een rol is namelijk niet hetzelfde als een functie. Dus ook bijvoorbeeld als contentspecialist kun je telkens de strategische vraag stellen: waar willen we naar toe (wat is B?) en hoe helpt wat ik doe of wat jij van me vraagt daarbij? Als je de rol van strateeg goed beheerst, dan weet je ook veel beter wat je vanuit de andere rollen kan bijdragen. Ik denk dat het de ontwikkeling van ons vak enorm goed zou doen als iedereen de strateeg in zichzelf wat vaker wakker schudt.

Benieuwd wat jouw ervaring is en of binnen jouw team al bewust wordt nagedacht over rollen van Communicatie?

Hartelijke groeten,

Renata

Vorige
Vorige

De communicatieve organisatie is een sprookje ...

Volgende
Volgende

Werken aan een vriendelijke overheid!