OVER RENATA

20200722_BS_Renata@muur-29.jpg

Ik help overheidsorganisaties het contact met de samenleving te verbeteren. Wat gebeurt er als mensen contact met de overheid zoeken of de overheid willen beïnvloeden? En wat als de overheid iets kan betekenen voor of voorleggen aan mensen? Wat gebeurt er in dat contact? Wat is dan de rol van communicatieprofessionals? En wanneer raakt dat dienstverlening en participatie?

Klanten en collega’s beschrijven mij als:
Strategisch met een hands-on mentaliteit, analytisch, nuchter, enthousiast, eerlijk, politiek-bestuurlijk sensitief, professioneel en innovatief.


 
Renata is een overtuigende communicatieprofessional die in het bijzonder veel weet van overheidscommunicatie. Zij weet deze kennis te vertalen naar taken, rollen en functies wat het werken in het complexe domein van overheidscommunicatie behapbaar maakt. Daarnaast is zij een zonnetje om mee samen te werken, en dat is altijd prettig.
— Jennifer van Valkenhoef
 

Mijn focus ligt momenteel op deze drie dingen:

Communiceren met maatschappelijke impact

Samen met Aart Paardekooper heb ik de methode 'Communiceren met focus' ontwikkeld om teams te helpen prioriteiten te stellen, de omgeving in beeld te brengen en de communicatie professioneel te organiseren. Inmiddels begeleiden we een heel aantal organisaties met deze werkwijze. In 2022 schreven we het boek Communiceren met focus. We zijn ook met een Leerkring gestart om kennis en ervaring te delen.

Direct duidelijk communiceren

Om als overheid iets te kunnen betekenen voor mensen, moet je wel goed worden begrepen. Daar schort het in de praktijk nog flink aan. Daarom maak ik me sterk voor direct duidelijk en inclusief communiceren. In 2021 en 2022 presenteerde ik 50 afleveringen van de Direct Duidelijk Tour van Gebruiker Centraal. En ik geef regelmatig inspiratieworkshops over dit onderwerp (zowel voor communicatieprofessionals als bestuurders).

Vertrouwen in de overheid

Het vertrouwen in de overheid staat onder druk en daarmee het functioneren van onze democratie. Hoe ontstaan vertrouwen en wantrouwen? En wat kunnen wij als communicatieprofessionals doen om een betrouwbare overheid te realiseren? Regelmatig geef ik lezingen over dit onderwerp.

Meer informatie

Meer informatie over mijn ervaring en aanbevelingen vind je op mijn LinkedIn-profiel.