Mijn hart ligt bij verandering en vernieuwing van (online) communicatie in het publieke domein. Communicatie gaat voor mij over het maken van echt contact. Dat betekent in de praktijk een omslag van zenden naar luisteren, van bereik naar bereikbaar zijn en elke dag bezig zijn met de vraag of je voldoende toegevoegde waarde biedt voor de ander.

Ik heb niet alleen ruime inhoudelijke ervaring met online communicatie en social media, maar ook jarenlange managementervaring in dynamische omgevingen. Bijvoorbeeld als oprichter en manager van Frankwatching Trainingen (een netwerkorganisatie in ‘de cloud’), als oprichter en manager van de eerste multidisciplinaire afdeling Digitale Media binnen de rijksoverheid en als projectmanager van diverse complexe projecten.

Klanten en collega-ondernemers omschrijven mij als strategisch met een hands-on mentaliteit, analytisch, nuchter, enthousiast, eerlijk, politiek-bestuurlijk sensitief, professioneel en innovatief.

Wil je meer weten? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking of lees wat ik voor je kan doen.

Wat houdt
jou bezig?

Vertel het me: neem contact op!

 

Meer over mijn achtergrond

Ik studeerde Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en begon mijn carrière als bedrijfsjournalist bij bloemenveiling Flora Holland. Als communicatiemedewerker leerde ik daar de praktijk: van het organiseren van evenementen tot het schrijven van speeches voor bestuurders.

Halverwege de jaren '90 kwam ik bij het ministerie van Volksgezondheid terecht, waar ik als projectleider de allereerste website voor het ministerie ontwikkelde. Uiteindelijk heb ik daar het eerste multidisciplinaire online team binnen de rijksoverheid opgezet, met webadviseurs, een interaction designer en webontwikkelaars.  Als hoofd van deze afdeling en MT-lid van de Directie Communicatie deed ik in deze jaren de nodige managementervaring op.

In 2006 begon ik voor mezelf, omdat ik merkte dat er veel behoefte was aan objectief advies over het professionaliseren van online communicatie. In het begin werkte ik veel voor de rijksoverheid, maar dat verschoof langzamerhand naar gemeenten, uitvoeringsorganisaties en andere kennisintensieve organisaties. Inhoudelijk kwam de vraag hoe social media het beste ingezet kunnen worden er bij.

Een jaar later begon ik met bloggen voor Frankwatching. In 2009 richtte ik met eigenaar Frank Janssen Frankwatching Trainingen op. We wisten dit in enkele jaren uit te bouwen tot een van de meest toonaangevende opleidingsinstuten (volgens de Emerce Top 100) op het gebied van online marketing en communicatie. Eind 2013 besloot ik te stoppen als manager van Frankwatching Trainingen, omdat dit te tijdrovend werd naast mijn werk als zelfstandig adviseur. En koos ik voor mijn inhoudelijke passie: overheidscommunicatie. 

Ondertussen werd het steeds duidelijker dat veel communicatieprofessionals worstelden met 'online'. Samen met Marije van den Berg begon ik daarom in 2012 met De nieuwe communicatieprofessional (#dncp). We onderzochten de impact van online en social media op het communicatievak door hierover online met elkaar te chatten, van gedachten te wisselen met vakgenoten en te spreken op congressen. Met dit initiatief werden we in 2014 door het vakblad Communicatie opgenomen in de top 25 van de meest invloedrijke communicatieprofessionals. #dncp groeide uit tot een beweging met honderden vakgenoten die elkaar niet alleen online, maar ook offline ontmoetten. Begin 2015 stopten we met #dncp, maar de opgedane lessen passen we allebei volop toe.

Door #dncp werd het voor mij heel duidelijk dat online niet langer als specialisme kan worden gezien, maar integraal onderdeel is van het dagelijks werk. En dat overheidscommunicatie nauw samenhangt met de kwaliteit van dienstverlening en het functioneren van de overheid in de netwerksamenleving. Deze samenhang is dan ook waar ik me op dit moment op richt.