Artikel over tone of voice van de overheid: hoe informeel mag je/u zijn?

In de praktijk merk ik dat er bij overheidsorganisaties veel discussie is over hoe informeel je kunt zijn in je tone of voice. Deze discussie wordt volop aangezwengeld door het gebruik van social media, waar tutoyeren toch wel de norm is. Maar deze discussie gaat niet alleen over het gebruik van 'u' of 'jij', maar ook over andere zaken die de tone of voice bepalen, zoals woordgebruik en humor. Ik schreef hierover een artikel op Frankwatching.

Interview met Steven Gort (ICTU) over radicale innovatie van dienstverlening

Ik had een inspirerend gesprek met 'datafluisteraar' Steven Gort over de relatie tussen dienstverlening en democratie. Hij gelooft er heilig in dat je door het radicaal innoveren van dienstverlening het vertrouwen in de overheid kunt herstellen. En daardoor zelfs, of juist, de broodnodige democratische vernieuwing kunt realiseren. Het gesprek werkte ik uit tot een interview voor Open Overheid, waarin Steven uitlegt hoe hij dit gedachtegoed tot realiteit wil maken door het uitvoeren van kleinschalige experimenten met publieke en private partners. Onder het motto: klein doen, groots effect! Lees het interview op Open Overheid.